Når du sidder og forsøger at finde ud af, hvorfor dit barn ikke kan klare skolen, så vil jeg altså råde dig til at lade være med at tænke i de negative baner. Jeg ved godt, hvor chokerende det kan være at blive kaldt til møde med lærerne og så få at vide, at dit barn ikke er modent nok til at gå videre i uddannelsessystemet. Det er en streg i regningen. Det er et nederlag. Som forældre begynder man at tænke ind i sig selv. Man får dårlig samvittighed. Men hør lige efter her: Det er der ikke nogen grund til. Det er jo sådan, at der generelt bliver sat standarder op for, hvad børn og unge skal kunne. De bliver – rent ud sagt – produceret på samlebånd. Standarderne fortæller, at et ungt menneske, der går i 8. klasse, skal kunne løse 2.gradsligninger eller tale rimeligt godt engelsk.
Alle er forskellige
Nu er det bare sådan, at mennesker er forskellige. Og det tager standarderne ikke højde for. Så hvis dit barn har svært ved matematik, så er det ikke din skyld. Det handler om, at hjernen skal lære at forstå matematik. For nogle børn og unge er det svært. Derfor vil jeg på det stærkeste råde dig til at lade dit barn – eller det unge menneske, som du stadig er forsørger for – få tid til at udvikle sig. Og nu spørger du så: Hvordan skal jeg det, hvis han/hun ikke kan følge med i skolen? Ja, en udvej, som er afprøvet af mange – og som faktisk giver succes, er, fx at sende den unge på efterskole. Et år på efterskole i 10. klasse hos https://naae.dk/efterskole-10-klasse/ er ikke spildt. Ok, det er et år ekstra i skolen. Men det er et år, som kan vende dit barns videre udvikling så meget, at mange års kamp, gråd, skænderier over lektier mv. bliver til en bagatel.
Indlæringsproblemer
Erfaring viser, at mange unge med indlæringsproblemer har godt af at komme væk fra det traditionelle skolesystem. De har haft godt af at komme på efterskole i 10. klasse. På det tidspunkt i deres liv sker der, nemlig så meget. De er ved at blive selvstændigt tænkende mennesker. De gør oprør imod det, de ikke bryder sig om. De følger det de ønsker og kan lide. De bliver rent ud sagt, forvirrede. Og de har brug for at få rum og tid til at tænke sig om. De er ikke dumme. De har bare så mange tanker inde i deres system, som de skal have lov til at få sorteret i. Her er det, at et ophold på en efterskole i 10. klasse giver meget værdi. De får nemlig lov til at bearbejde alle tankerne i fred og ro. Samtidigt får de muligheden for at beskæftige sig med noget, de selv mener, er deres fremtid. Om det så er musik, design, sport eller IT er sådan set ikke det vigtige. Det vigtige ord her er ”selv”, og det næst vigtigste ord er ”fremtid”! De skal have lov til selv at udforske deres talenter. De skal have lov til selv at vælge fra.
Decideret musikefterskole
Det er snart jul. Jeg glæder mig. Det betyder nemlig, at min datter kommer hjem på ferie. Jeg savner hende meget. Men jeg er dog glad for at vide, at hun har det godt, er dygtig og tilfreds med sit liv. Hun går på efterskole, og da hun tog afsted dertil i sommers, var jeg godt nok bekymret for, hvordan det skulle gå. Hun har aldrig været en pige, der ligesom forstod, at hun har et ansvar overfor sig selv og andre. Hun har været meget egoistisk. Hun har også været meget doven. Faktisk så doven, at det begyndte at gå ud over karaktererne i skolen. Det kneb meget i matematik og fysik.
Vi vidste det gost
Da hendes lærer indkaldte til møde, vidste vi sådan set godt, at det ville handle om, at hun burde gå 9. klasse om. Vi talte derfor med hende om hendes muligheder, inden vi gik til mødet. Vi diskuterede muligheden for, at hun spilder et år i skolen. Det var naturligvis ikke en rar diskussion. Men vi indså, at det bare var virkeligheden. Og så var det, at vi fik den idé, at vi kunne sende hende på efterskole, så hun i det mindste selv ville føle, at hun lærer noget nyt, som hun virkeligt er interesseret i. Det blev derfor til en musikefterskole, som hun kom på. Hun er glad for at synge og danse, og kan faktisk godt håndtere en guitar. Så for at undgå nederlaget det ville føles som ved at skulle blive i folkeskolen og se klassekammerater gå videre i 10. klasse eller i gymnasiet, valgte vi efterskolemuligheden. De har linjefag i musik: https://naae.dk/linjefag/musik/ Det har vist sig at være et meget klogt valg.
Fællesskab og ansvar
For det første har musikefterskolen givet hende en forståelse for fællesskab. Hun har lært at tage ansvar. Hun har lært at vise hensyn. Et bonus? Ja! For det andet så har hun fået mod på at beskæftige sig mere målrettet med musik. Hun er begyndt at tage enkelttimer i guitarspil. Klassisk guitar. Samtidigt er det så småt begyndt at rulle ind med bedre karakterer i matematik. Hun består helt sikkert, prøven til sommer.
Men det vigtigste er, at på den specifikke musikefterskole har hun mødt nogle jævnaldrende, som har haft lignende problemer som hun, og de har i fællesskab fundet en måde at tackle dem på. Det er sådan set det, jeg er allermest glad for. Det, at hun endelig har fået forståelse for, at fællesskab og det at tage ansvar er meget vigtige elementer i vores samfund, er en kæmpe gevinst for hende. Hun har nemlig fundet en vej frem, hvor hun kan vise, hvem hun i virkeligheden er: Et kærligt og eftertænksomt menneske, der måske bare var blevet kørt ind i et forkert spor, fordi hendes forældre ikke magtede at tage kampene med en teenager.
Jeg kan fortælle dig det, fordi jeg kan se det på de små SMS’er, hun sender os. I dem fortæller hun om hendes glæde ved at være på musikefterskolen. Ok, hun fortæller, da også om de sure pligter, hun har – men hun udfører dem.